BOSI uzņēmēja gēns

Šķiet esmu jau kādreiz minējusi, ka man gana labi patīk semināri un kontaktu rīti, kurus organizē Swedbank Business Network. Ik pa laikam tos arī labprāt apmeklēju. Šoreiz tas nebija gan rīts, bet rudenīga pēcpusdiena, kuras pamattēma – BOSI teorija, kas balstās uz četriem uzņēmēja gēnu tipiem - Būvētājs (B), Oportūnists (O), Speciālists (S), Inovators (I).

Šķiet esmu jau kādreiz minējusi, ka man gana labi patīk semināri un kontaktu rīti, kurus organizē Swedbank Business Network. Ik pa laikam tos arī labprāt apmeklēju. Šoreiz tas nebija gan rīts, bet rudenīga pēcpusdiena, kuras pamattēma – BOSI teorija, kas balstās uz četriem uzņēmēja gēnu tipiem. Runātājs Academia vadošais speciālists Jānis Skrūzkalns.

BOSI princips balstīts uz amerikāņu biznesmeņa un mārketinga guru Džo Abrahama (Joe Abraham) teoriju par katra topošā vai esošā uzņēmēja lēmumu pieņemšanas modeli, kas būtiski iespaido veidojamo vai izveidoto biznesu kopumā.  Nepilnu divu stundu seminārā tika raksturoti šie četri uzņēmēja gēna pamattipi -  Būvētājs (B), Oportūnists (O), Speciālists (S), Inovators (I).

Pirms tam, katrs kurš pieteicās šim semināram, varēja izpildīt testu tīmeklī, lai noskaidrotu savu uzņēmēja gēna tipu un tad nu klātienē uzzinātu par to vairāk. Tests izpildāms šeit >>>  Turklāt pēc testa rezultātiem varēja spriest, ka ir viens dominējošais gēns un otrs sekundārais (vismaz man tā sanāca).

Pētījumi liecina, ka lielākais īpatsvars jeb populārākais uzņēmēja gēns Latvijā ir S – Speciālists (~60%), tam seko I – Inovatori (~22%), un pa 9% Būvētāji un Oportūnisti. Pirmos divus var atšķirt pēc tā, ka darbojas vienā konkrētā nozarē, savā noteiktā lauciņā ir vai nu eksperti vai unikāla produkta radītāji. Savukārt Būvētāji un Oportūnisti plosās daudzās nozarēs. Iespējams šāda statistika ir arī tāpēc, ka pamatā mūsu valstī ir tikai mazie un vidējie uzņēmumi.

Turpmāk mazliet par katru uzņēmēja gēna pamattipu no semināra pierakstiem.

Būvētājs

Būvētāju interesē lielas lietas. Viņam ir skaidra vīzija, zina vismaz  piecus gadus uz priekšu. Ļoti lielu uzņēmumu vadītāji ar vairākām filiālēm vai apakšvienībām. Apgrozījums miljonos. Ja vēlies kaut ko šī gēna īpašniekam pārdot, tad atbildi uz jautājumu – kā piedāvājums palīdzēs paplašināt viņa biznesu?

Patīk visu pamatīgi kontrolēt, sekot izpildei. Uzskata, ja bizness neaug, tad vainīgi padotie, darbinieki, kas gana slinki un nenovīdīgi. Būvētājam nesagādā problēmas atlaist jebkuru darbinieku, jo viņš neveido ciešas saites vai attiecības ar tiem. Pie Būvētāja strādāt ir droši, stabili, viss perfekti sakārtots, valda disciplīna, taču doto kārtību un bezierunu pakļaušanos ne visi var izturēt, tāpēc darbinieki ilgstoši neuzturas, diezgan liela rotācija, neskatoties uz labu atalgojumu.

Tipisks Būvētāja kabinets – liels masīvs galds, kura priekšā mazs krēsliņš, uz kura nosēdina ienācēju, lai tas sajustos mazāk svarīgs. Turklāt Būvniekam patīk provocēt ar dažādiem neierastiem jautājumiem un pēc tam vērot, kā otrs izies no situācijas vai arī apmulsīs, nobīsies. Pēdējā gadījumā tad ar viņu ir cauri. Ievērības pilnu attieksmi nav pelnījis.

Būvētājs ir „priedē sēdētājs” (šis salīdzinājums labi iespiedās atmiņā), kurš noraugās uz visu no augšas. Problēmas viņam var sagādāt iekšējā uzņēmuma kultūra, cilvēkresursu jautājums, kā arī uzmanība pievēršama komandas izvērtējumam un līderības attīstībai.

Oportūnists

Domā tikpat plaši, taču nevis lieluma kategorijās, bet gan naudas, peļņas (turklāt ātras)izteiksmē. Nereti viņam ir vairāki biznesi vienlaicīgi. Ja Būvētājam biznesa izveidošanai nepieciešami pāris gadi, tad Oportūnists to paveiks gada laikā, iespējams pārdos dos un ķersies nākamajam atkal klāt.

Oportūnists ir gana impulsīvs, tāpēc viņa finansiālais stāvoklis nav stabils – te viņš ir augstumos, te atkal nav spējīgs laicīgi nomaksāt piegādātāju rēķinus. Viņa problēma ir nespēja fokusēties, izstrādāt ilgstošu stratēģiju.

Viņi ir lieliski ideju popularizētāji (ne radītāji), labi pārdevēji un finanšu piesaistītāji. Piemīt nevaldāms optimisms un spēja iedegties par ideju, kurā saskata potenciālu. Iespēja nopelnīt lielus bonusus motivē vairāk nekā stabili labi ienākumi. Pēdējais var pat demotivēt, zaudē interesi.

Speciālists

Galvenais viņam personiskie ienākumi – cik liela būs mana alga, kad kļūšu par veiksmīgu biznesmeni? Sasniedzot ieplānoto līmeni, nereti ieslīgst stagnēšanā, jo baidās pazaudēt sasniegto.

Viņš ir nozares eksperts un viņam ir būtiska viņa reputācija. Savu biznesu balsta uz kvalitatīvu preci vai servisu, pieņemamu cenu un pozitīvām klientu atsauksmēm. Pēdējais ir Speciālista jājamzirdziņš. Viņa kabineta sienas ir pilnas ar diplomiem, rekomendācijām, apbalvojumiem, pateicībām.

Arī pērkot kaut ko savu lēmumu Speciālists balsta uz reputāciju, kam seko izmaksu faktors un tikai pēc tam nāk peļņa. Pēc dabas metodisks, analītisks. Parasti pats kā darbinieks ikdienā strādā savā biznesā.

Te arī salīdzinājums ar kaismīgu sēņotāju, kurš nemitīgi nepaceldams acis pilda savus grozus, kamēr Būvētājs sēž priedē. Šķiet, blakus diplomiem pie sienas rāmītī būtu jāieliek apņemšanās: „Vismaz reizi mēnesi uzkāpt priedē!”

Galvenā kļūda, ko saskatīju no stāstījuma, Speciālistam nav jāuzņemas darīt visu pašam ar apziņu, ka cits tik labi neizdarīs kā es. Jādomā par pašreklāmu, ārpakalpojuma mārketinga aktivitātēm klientu piesaistīšanai un laiku, kad pacelt acis no darbiem un pievērsties plānošanai, izaugsmei un vīzijai.

Inovators

Viņam galvenais ir atstāt iespaidu, ietekmi sabiedrībā. Dominējoša ir misijas apziņa, ne nauda vai statuss, kur nu vēl biznesa lielums. Unikalitāte, kvalitāte un noderīgums.

Inovatoram vajag klientu un darbinieku sirdis un ne mazāk. Viņš var pieņemt darbā cilvēku tikai vadoties pēc principa, vai viņam spīd acis, kad viņš runā par šo produktu, ideju vai projektu. Bieži vien strādā kopā ar ģimenes locekļiem, kas arī deg par kopīgu ideju.

Viņa vājais punkts – biznesa vadība, naudas plūsma, atskaites. Nauda pie Inovatora atnāk no cilvēkiem, kuri pamana viņa ģeniālo ideju vai unikālo produktu un ir gatavi investēt tajā.

Semināra pārtraukumā patika Jāņa uzdotais uzdevums – starp visiem klātesošajiem kafijas pauzes laikā sameklēt vismaz vienu katra uzņēmēja gēna pārstāvi un apmainīties ar kontaktiem. Bija tā, ka Speciālisti un Inovatori intuitīvi sapulcējās pie viena galdiņa, Oportūnists pats pienāca, bet Būvētāju bija jāpameklē pašai aizmigrējot pie cita galdiņa. Laikam tā līdzīgi ir arī biznesā. ;)

Dalies:
Novērtē: 5 (3)

komentāri



Ko lasa citi?