Sērkociņu prāta mežģi
Pārcilājot grāmatu plauktu, kur sarindojušās sen necilātas bērnības un skolas laiku grāmatas, uzgāju pāris, kuras pārlapojot bija jāsāk aizdomāties, vai tik prāts nesāk pamazām ierūsēt. Uzšķīru dažus uzdevumus, kas bija veidoti no sērkociņiem.
Pārcilājot grāmatu plauktu, kur sarindojušās sen necilātas bērnības un skolas laiku grāmatas, uzgāju pāris, kuras pārlapojot bija jāsāk aizdomāties, vai tik prāts nesāk pamazām ierūsēt. Uzšķīru dažus uzdevumus, kas bija veidoti no sērkociņiem.
Uzausa atmiņā sākumskolas klasītes, kurās matemātikas stundās mums vajadzēja operēt ar krāsainajiem kociņiem, veicot saskaitīšanas vai atņemšanas darbības, kā arī saliekot dažādas ģeometriskas figūras. Hmm, interesanti, vai arī mūsdienu skolās tādus vēl joprojām praktizē?
Pirmais uzdevums
Te būs jāatceras romiešu cipari. Lūk, sešas vienādības. Pārliec katrā vienu sērkociņu, lai dabūtu pareizu vienādību!
Otrais uzdevums
Izmantojot tikai sešus vienādus 5 cm garus sērkociņus, saliec vienu metru!
Trešais uzdevums
No 12 sērkociņiem saliec šādu figūru (skat.attēlā)!
Tad veic sekojošas darbības:
a) atņem divus sērkociņus, lai paliktu tikai divi kvadrāti;
b) pārvieto trīs sērkociņus tā, lai visi 12 sērkociņi izveidotu trīs kvadrātus;
c) atņem četrus sērkociņus, lai paliktu divi kvadrāti.
Nu, kā gāja? Labi tiki galā?
Atļaušos atzīmēt, ka visi šie uzdevumi ir no grāmatas, kas domāta bērniem, kuriem vēl nav 12 gadi – J.Mencis, P.Būmeistere „Cieto riekstu vācelīte” (Rīga: Zvaigzne, 1986).
1.uzd.
1) XI-X=I
2)XI-IX=II
3)VIII+IX=XVII
4)VI+IV=X
5)VI+V=XI
6)VI+VI=XII
2.uzd.-1 M
3.uzd. -
b-sagādā grūtības
Hmm, ja tā padomā, tad 1.uzdevumā katrai vienādībai var būt vairāki risinājumi, piemēram, 2) XI-V=VI
Hmm, lai dabūtu VI, tad jau 2 sērkociņi jāaiztiek, bet ne viens?
Aiztikt jau var, pārvietot nevar :)