Pārdotspējīgi teksti interneta mājaslapām. Linda Kimeiša (2013)
Grāmata viegli lasāma, pārskatāma un galveno atziņu par efektīvas tīmekļa vietnes komercijas nolūkos veidošanu pilna. Prieks, ka par šādām tēmām parādās ne tikai atsevišķi raksti tīmeklī, bet tiek izdotas grāmatas latviešu valodā, pašu vietējo autoru.
Pirmo reizi šo grāmatu, šķiet, pamanīju Unā, kur tika pieminēta tās prezentācija. Tad pagājušonedēļ Rozes grāmatnīcas skatlogs Barona ielā viss tika aizlikts ar šīs grāmatas eksemplāriem un spilgtu reklāmas plakātu. Hmm, tātad beidzot jau plašākā pārdošanā. Kad apjautājos pārdevējai, viņa mani aizsūtīja uz datorliteratūras plauktiņu pagrabstāvā. Kāpēc tad datorliteratūra, ja te par tekstu un interneta mārketingu?! Paklausīgi nokāpu lejā, un nu par Ls7 grāmata ir manā īpašumā.
Grāmata izlasāma vienā vakarā. Paliela druka un daudz melnbaltu ilustrāciju. Nieka 126 lappuses. Ls0,055 par lappusi. Uzreiz ienāca prātā, cena labākajās interneta reklāmas klikšķu pirkšanas tradīcijās. Patika, ka ilustrācijas tiešām ir reāli piemēri no Latvijas interneta vietnēm nevis kaut kāds amerikāņu veiksmes stāsta pārstāsts, kam maz reālas saķeres ar Latvijas interneta lietotāju auditoriju.
Grāmata viegli lasāma, pārskatāma un galveno atziņu par efektīvas tīmekļa vietnes komercijas nolūkos veidošanu pilna. Padomi vienkārši, saprotami, bet ne vienmēr ievēroti no tīmekļa vietnes radītāju puses. Piekrītu autorei, ka no paša sākuma ir jāatbild uz jautājumu, kāpēc nepieciešama šī vietne – prezentācijai (vizītkartei) vai pārdošanai. Kaut gan, eh, kas mūsdienās nav pārdošana?! Viss, arī „vizītkarte”.
Turpmāk galveno atziņu no grāmatas brīvs pārstāts ar maniem komentāriem iekavās:
- Interneta lietotājus interesē tikai trīs lietas – informācija, izklaide un izdevīgums.
- Vai mājas lapa sasniedz savu mērķi, var novērtēt pēc:
- apmeklētāju skaita pieauguma;
- izdarīto pirkumu skaita;
- saņemto pieprasījumu vai ienākošo zvanu skaita (stāsts par veco labo lead generation);
- lapā pavadītā laika un apskatīto lapu skaita palielināšanās;
- apmeklētāju skaita pieauguma no konkrētā reģiona.
- 80% mājas lapas panākumu nosaka tās saturs (diskutējams apgalvojams, taču gribas ticēt, jo skan labi, sloganiski).
- Svarīga ir teksta formatēšana (virsraksti, rindkopas, saites, treknraksts, attēli, atzīmes u.tml.), jo tekstus internetā vairs neviens nelasa (:() – tos skenē.
- Pasvītrots teksts domāts tikai un vienīgi saišu norādīšanai.
- Svarīgas kvalitatīvas fotogrāfijas, attēli, ikonas. Iemācīties ziņot vizuāli, izmantojot visus zināmos simbolus un radīt jaunus – savus.
- Internetā dominē personiskais komunikācijas stils, stāstu aizstāj uzruna.
- Vienota uzruna mājas lapā (ja sāki ar „Jūs”, tad nepārej uz „Tu”, problēmas sākas, kad mainās satura stratēģiskie veidotāji viena uzņēmuma ietvaros).
- Zini savu mērķauditoriju!
- Runājiet vienā valodā ar klientu (patika piemērs, uzņēmums „E=mc2”, klienta atbilde „gribu spēlēties ar bumbiņu” :)).
- Sadaļām „par mums”, „darbinieki”, „kontakti”, „klientu atsauksmes” milzīga nozīme lēmumu pieņemšanā (par pirmajām divām pieminētajām atviegloti uzelpoju, nācās biznesa semināros dzirdēt, ka tādu vispār lapai nevajagot). Sadaļā „par mums”:
- stāts plus attēls (1:1);
- kāpēc mēs, mūsu priekšrocības – interneta lietotājs jābaro ar karotīti (pa punktiem);
- godalgas, apbalvojumi, sertifikāti;
- komanda;
- vadība (ne tikai kontakti, foto ar citātu);
- vēsture;
- publikācijas;
- korporatīvā identitāte;
- sociālā atbildība: mēs atbalstām, ziedojam u.tml.;
- atsauksmes.
- Atsauksmes „rullē” (jā, atsauksmes „rullē” un ne tikai tīmekļa vietnē). E-pastā vai sarunā uzdodiet klientam vienkāršus jautājumus: 1. Kādēļ izvēlējāties sadarboties ar mūsu uzņēmumu? 2. Kas Jums patika mūsu sadarbībā? 3. Vai Jūs ieteiktu mūs saviem paziņām, draugiem, klientiem? Kāpēc? (Laba recepte, kā panākt atsauksmi).
- Teksts „Laipni lūdzam mūsu mājas lapā!” vienkārši lieks (un punkts).
- Ikviena uzņēmuma mājas lapas sadaļa var kļūt par sākumlapu, jo interneta lietotāji nokļūst mājas lapā caur dažādām meklētājprogrammām (un satura agregatoriem).
- Nerakstīts likums – ne vairāk kā 7 izvēlnes galvenajā navigācijas joslā.
- Pārliecini lietotāju, ka pirkt šo preci vai pakalpojumu būs viņa šīs dienas labākais lēmums.
- Fakti noved pie slēdziena, emocijas – pie rīcības; nepārdod ķermeņa losjonu jeb zīdaini maigu ādu, nevis apdrošināšanu, bet drošību, nevis reklāmas laukumu, bet iespēju nopelnīt vairāk un gūt popularitāti.
- Aicināt interneta lietotājus uz konkrētām darbībām – pirkt, uzzināt vairāk, pieteikties konsultācijai, rezervēt galdiņu, sazināties ar konsultantu, nākt uz veikalu, izmēģināt u.tml.
- Uzticību rada – citu pozitīvā pieredze, piedāvātā garantija, realizētie projekti vai portfolio, bezmaksas piegāde, ātrs un uzticams serviss (teiktu pat, konsultants, daudz nospēlē cilvēciskais faktors), sertifikāts.
- Ne vairāk kā četri soļi, izdarot pirkumu, ideāli pat trīs – izvēlies, pasūti, saņem preci.
- Padoms vai konsultācija jebkurā brīdī, piem., shematisks vai ikonu paskaidrojums.
- Regulāra satura papildināšana, atjaunošana – mēs esam dzīvi (parakstos). Par ko rakstīt:
- esam ieviesuši jaunu pakalpojumu;
- esam saņēmuši novērtējumu;
- komanda piedalījusies sacensībās, seminārā;
- uzņēmums svin dzimšanas dienu;
- ir sākusies lielā izpārdošana u.tml.
- Radošums paliek atmiņā.
- 21.gadsimtā – ja tevis nav internetā, tevis nav vispār.
- Novirzīt reklāmu, kampaņas uz mērķlapām savā vietnē – landing pages.
- Domāt par maklētājprogrammām draudzīgu mājas lapas saturu – lapas virsraksts, apraksts, atslēgvārdi, frāzes, virsraksti, saites piesietas vajadzīgajiem atslēgvārdiem u.tml.
- Google patīk ienākošās saites.
- Interneta reklāmkarogs izmaksā vairāk un ir mazāk efektīvs nekā publicitātes raksts, kurā lietotājs, vēl labāk sabiedrībā ieredzēts cilvēks stāsta par doto produktu vai pakalpojumu (publicitāte).
- Komunikācijas buramvārdi: pareizajam cilvēkam pareizais vēstījums pareizajā laikā un pareizajā vietā.
„Vērts paturēt prātā, ka, pētot komunikācijas labirintus, nevajag zaudēt ticību veiksmei, elastību un mēģināt vēlreiz”. /Linda Kimeiša/
Prieks, ka par šādām tēmām parādās ne tikai atsevišķi raksti tīmeklī, bet tiek izdotas grāmatas latviešu valodā, pašu vietējo autoru, kas „izkoduši” veiksmīgas komunikācijas priekšrocības tīmeklī un netur sveci zem pūra, dalās ar pārējiem, kas, diemžēl, nav tik raksturīgi latviešiem.
Patiešām labs raksts. Domāju, ka daudziem varētu būt ļoti noderīgs.
No pieredzes varu pateikt to, ka cilvēki mēdz aizmirst arī par tādām lietām, kam tomēr vajadzētu pievērst lielu uzmanību. Un tas nereti traucē veiksmīgi paveikt iecerēto darbu.
Esmu dzirdējis, ka Linda piedāvā satura izveidi. Vai ir pieejams šī icilā cilvēka e-pasts ?