Elegancei jābūt ērtai, citādi tā nav elegance – Koko Šanel
Izdzirdot Koko Šanel vārdu, katra sieviete nekļūdīgi var nosaukt vismaz divas viņas radītās pārlaicīgās lietas – mazā melnā vakarkleitiņa (radīta 20.gs. 20.gadu vidū) un smaržas («Chanel № 5”). Bet šoreiz gribas runāt ne tik daudz par viņas biogrāfiju vai sasniegumiem modes jomā, bet gan par Koko Šanel filozofiju, kas, protams, atspoguļojās viņas darbos.
Vēlme uzrakstīt šo rakstu radās pēc mākslas filmas „Coco avant Chanel” (2009) noskatīšanās, kurā Odrija Tatū atveido 20.gs. modes tendences noteicēju Coco Chanel jeb īstajā vārdā Gabrielle Bonheur Chanel (1983.19.08. – 1971.10.01.). Filma sākas ar galvenās varones – 12 gadīgas meitenes nokļūšanu bāreņu namā un beidzas ar modes skati, kas iezīmēja viņas ceļu uz slavas zenītu.
Izdzirdot Koko Šanel vārdu, katra sieviete nekļūdīgi var nosaukt vismaz divas viņas radītās pārlaicīgās lietas – mazā melnā vakarkleitiņa (radīta 20.gs. 20.gadu vidū) un smaržas («Chanel № 5”). Bet šoreiz gribas runāt ne tik daudz par viņas biogrāfiju vai sasniegumiem modes jomā, bet gan par Koko Šanel filozofiju, kas, protams, atspoguļojās viņas darbos.
Koko Šanel par galveno no saviem pamatprincipiem deklarējusi ērtību un formu un krāsu tīrību. Viņas ģērbšanās stils un vēlāk arī radītie darbi apliecina to vispilnīgāk. 20.gs. sākumā, kad visu sabiedrības dāmu krūšu kurvji bija saspiesti ar stingrām korsetēm, kas nereti izraisīja ģīboņus un nespēju veikli pakustēties, Koko Šanel pilnībā atteicās no šī apģērba gabala. Viņa deva priekšroku vienkāršam baltam kreklam vai blūzei.
Kad Koko, pateicoties saviem ietekmīgajiem mīļākajiem (vīra viņai tā arī nebija), rada iespēju pagrozīties augstāko aprindu dāmu sabiedrībā, viņa sākotnēji apbrīnoja graciozās platmales ar spalvām, mākslīgo ziedu buķetēm un pērļu virtenēm, bet drīz saprata, ka tas ir viņai ir svešs. Viņa ieradās uz pikniku pielāgotā vīriešu kreklā, apspīlētās biksēs un miniatūru platmalīti galvā. Viņai sekoja apbrīnas skatieni – vienkārša un eleganta.
Jāsaka, ka viņai īpaši mīļas bija divas krāsas – melnā un baltā. Tas tāds būtisks priekšnoteikums mazās melnās vakarkleitas radīšanai, kaut gan bija vēl viens – viņas mīļotā vīrieša Boy Capel bojāeja autoavārijā 1925.gadā Francijas Rivjērā. Tā kā viņš bija precēts un Koko citādi nevarēja izrādīt savas sēras kā ietērpties vienkārša melnā kleitā ar ovālu kakla izgriezumu. Sākotnēji šis ietērps radīja melīgu valodu vilni Parīzes sabiedrībā, bet vēlāk savas vienkāršības, praktiskuma un universālās pielietojamības dēļ mazā melnā vakarkleita iekaroja gan Francijas, gan visas Eiropas sieviešu gaumi. Pat šodien tā ir neatņemama katras dāmas garderobes sastāvdaļa.
Koko Šanel izmantoja neitrālas krāsas un viegli valkājamus un kopjamus materiālus, kas bija vienkārši arī savā formā un piegriezumā. Grūti iedomāties Šanel puķainā kleitiņā ar daudzajiem volāniem vai bantēm. Viņa modē ienesa ērtumu un eleganci, un šo kombināciju uzskatīja par revolucionāru. Mežģīnes un atlasa lentītes Šanel izmantoja, bet lielākoties melnas un lai tikai akcentētu kādu detaļu. Viņas radītie tērpi, aksesuāri un stila lietas izņemot melno un balto, ir bēšā, zelta, sudraba vai sarkanā krāsā.
Līdzīgi kā krāsu izvēle, tā arī viņas dzīve un raksturs rādīja galējības – no bērnu patversmes meitenes līdz modes karalienei, no robustuma un zināmas vīrišķības līdz kaislīgumam un dvēseles trauslumam, no melnā līdz baltam. Viņa kopš agras jaunības diezgan mērķtiecīgi gāja uz sasniegumiem, meklēja īstos cilvēkus, pazīšanās un nebaidījās kāpt uz skatuves – sākotnēji uz muzikālo kafejnīcu skatuvēm , tad uz modes podiuma.
Brīvība ķermeņa kustībās, savos uzskatos un lēmumu pieņemšanā, brīvība no sabiedrībā valdošajiem steriotipiem un stila šabloniem – tas radīja modes karalieni Koko Šanel.
Koko Šanel izteicieni:
- Elegancei jābūt ērtai, citādi tā nav elegance.
- Sievietei, kura neiesmaržinās, nav nākotnes.
- Ja tu esi radīts bez spārniem, netraucē viņiem augt.
- Viss ir mūsu pašu rokās, tāpēc tās nedrīkst nolaist.
- Ļoti dārgs apģērbs padara vecu.
- Ja jūs ar savu skaistumu satrieca kāda sieviete, bet jūs nevarat atcerēties, kā viņa bija ģērbta, - tas nozīmē, viņa bija ģērbusies ideāli.
- Riebums bieži rodas pēc labpatikas, bet dažreiz tas ir pirms tās.
- Ir cilvēki, kuriem ir nauda, un ir bagāti cilvēki.
- Man patīk, kad mode ieziet ielās, bet nepieļauju, ka tā ienāk no ielas.
- Nekas tā nepadara sievieti vecāku kā pārāk bagātīgs kostīms.
- Mode kā arhitektūra – tas ir proporciju jautājums.
- Lai būtu neaizvietojama, vajag visu laiku mainīties.
- Jūsu seja 20 gados dota no dabas, kāda tā būs 50 gados, tas atkarīgs no jums pašām.
- Vecums neglābj no mīlestības, bet mīlestība no vecuma gan.
- Ja ir laiks darbam, tad ir laiks arī mīlēt.
- Mode aiziet, stils paliek.
Vēl par Coco Chanel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coco_Chanel
http://www.retromoda.ru/retro-fashion/small-black-dress.html
http://kumode.lv/raksts/ka-gabriela-sanele-kluva-par-koko/
http://www.tvnet.lv/women/article.php?id=4705558
http://woman.delfi.lv/fashion_and_beauty/style_cosmetic/article.php?id=6758468
- Jūsu seja 20 gados dota no dabas, kāda tā būs 50 gados, tas atkarīgs no jums pašām.Ļoti pareizs teiciens
Super raksts, izlasīju ar baudu! (kiss) Viņas izteicieni tiešām ir zelta vērts, man ļoti patīk (good) Un es joprojām esmu savas mazās melnās kleitiņas meklējumos (geisha)
Interesanti, ka vārds \"Bonheur\" nozīmē \"laime\"...
- Jūsu seja 20 gados dota no dabas, kāda tā būs 50 gados, tas atkarīgs no jums pašām.Ļoti pareizs teiciens
raksts, vispār supperrr...