Viena doma – viens teikums

Preses relīžu tekstos skaidrība ir svarīgāka par radošumu – tā apgalvo latviešu valodas un lietišķās saziņas etiķetes eksperte Aiga Veckalne. 25.oktobra pēcpusdienā Birojnīcā Berga Bazārā notika viņas meistardarbnīca par iedarbīgu preses relīžu sagatavošanu un pareizas latviešu valodas lietošanu.

Pirms kāda laika man piezvanīja draudzene un jautāja: “Klau, Inga, tu tik bieži sūti e-pastus klientiem, veic lietišķo saraksti, noteikti zināsi – vai vēstules beigās pēc vārdu savienojuma “Ar cieņu” jāliek komats?” Samulsu uz brīdi, bet tad diezgan pārliecinoši atbildēju: “Nu, skaidrs, ka jāliek! Es tā arī rakstu – Ar cieņu, Inga. Loģiska pauze un pieklājības frāzes atdalījums no tai sekojošā paraksta ar visu kontaktinformāciju”. “Hmm, savādi,” novilka draudzene. “Es jau arī tāpat, bet man te kolēģe apgalvo, ka pēc lietišķās latviešu valodas kanoniem nav jāliek.”

Tad nu pēc Aigas semināra varēju 100% pārliecināties, ka daru nepareizi jau vairākus gadus pēc kārtas. Pēc vārdu savienojuma “Ar cieņu” komats NAV jāliek. Šo un daudzus citus “knifiņus” uzzināju trīs stundu laikā, kaut arī, ja godīgi jāsaka, atnācu klausīties tieši par preses relīzēm, lai tās uzrakstītu tā, nu TĀ, ka jebkurš medijs paņem un publicē ar “gardu muti”.

Par preses relīzēm

Turpmāk apkopoju atziņas no Aigas uzstāšanās, kas likās ļoti noderīgas un kas būtu jāpatur prātā, rakstot un sūtot preses relīzes medijiem:

  • Preses relīzes palīdz veidot aptuveni 30% ziņu un lielāko daļu portālu satura. Tās ir kā uzņēmuma vizītkarte, kas rada priekšstatu par iesūtītāja profesionalitāti.
     
  • Preses relīzes ir jāpielāgo konkrētajai ziņai un medijam. Viens virsraksts un faktu, skaitļu pārblīvējums būs, piemēram, biznesa laikrakstu, cits, ziņu portālu. Nozares žurnālam var atļauties lietot specifiskos nosaukumus, profesionālismus, jo jūs nozares kolēģi sapratīs. Izklaides ziņu portāli atkal mīl bildītes ar slavenībām, bildītes un atkal bildītes.
     
  • Veidojot relīzes struktūru, izmantojama apgrieztā piramīda. Platākais gals – trāpīgs ievadteksts, kas rakstīts ievērojot 6K principu = kas? ko dara? kur? kad? kā? Kāpēc?. Seko jūsu stāsts par notikumu, jaunumu uzņēmumā. Noslēgumā – fona informācija (par uzņēmumu, par autoru, par notikuma organizatoriem, par aptauju) un kontaktinformācija, ja nu medija pārstāvim rodas papildus jautājumi.
     
  • Apjoms: virsraksts – ideāli 7-8 vārdi (līdz 14 vārdiem, ne vairāk); ievadteksts – 20-35 vārdi; pamatteksts - 2-3 rindkopas, līdz 50 vārdi un 4 teikumi katrā; pati relīze – viena A4 lapa, ne vairāk.
     
  • Jāizvairās no ciešamās kārtas – nevis “tika atklāta”, bet “atklāja”. Tāpat pēc iespējas vairāk jālieto aktīvos darbības vārdus, tas piešķir tekstam dinamiku.
     
  • Vizuālā informācija (attēli, fotogrāfijas, infogrammas) pievienojama vienmēr. Tāpat vēlami citāti. Tie ir arī veids kā vislabāk iedzīvināt uzņēmuma nosaukumu, komentētāja amatu vārdu un uzvārdu, faktu, ko nedrīkst “izgriezt”, jo parasti citātus mediji necenzē.

Par pareizu latviešu valodu

  • Skaitļus līdz 10 raksta ar vārdiem.
  • Lietojiet komatus, lietojiet pareizi, tie var glābt dzīvības! “Ejam ēst, Muri!” “Ejam, ēst Muri!”
  • “Lūdzu” dažādos kontekstos var būt darbības vārds («lūdzu atbildēt») vai izsauksmes vārds («lūdzu, atbildiet»). Pirmajā gadījumā bez komata, otrā – ar.
  • “Mājaslapa” nevis “mājas lapa”, ja runa ir par web page.
  • Centīsimies izvairīties no liekvārdības, piemēram, darba kolēģis > kolēģis; līdzdalība> dalība; paldies jums > paldies; maija mēnesis > maijs; Rīgas pilsēta > Rīga u.tml.

Vārdi, ko bieži rakstām nepareizi:

patreiz > pašreiz

atvilkne > atvilktne

dzelzsceļš > dzelzceļš

kartiņa > kartīte

lenta > lente

dizaineris > dizainers

albūms > albums

zin > zina

ģērbonis > ģerbonis

želantīns > želatīns

datubāžu > datubāzu

finansu > finanšu

tūkstots > tūkstotis

tiko > tikko

tai pat > tajā pašā

ananāss > ananass

bulciņa > (smalk)maizīte

balzāms > balzams

cukīnī > cukīni

plombe > plomba

tādejādi > tādējādi

džinsas > džinsi

adresu > adrešu

labaratorija > laboratorija

aboniments > abonements

intraverts > introverts

pazvanīt > piezvanīt

grillēt > grilēt

Interneta resursi pareizai latviešu valodai:

  • tezaurs.lv – elektroniskā vārdnīca;
  • termini.lza.lv – akadēmiskā terminu datubāze;
  • iate.europa.eu - Eiropas Interaktīvā terminoloģijas datubāze;
  • @papildu.papildus – Facebook profils;
  • @AldisLauzis – valodnieka Twitter profils;
  • vardotaja.blogspot.com – Vārdotājas emuārs.

Paldies, Aiga, par meistardarbnīcu, IR noderīgi!

Dalies:
Novērtē: 5 (5)

komentāri



Ko lasa citi?