Filmas ar ambīciju saprast likteni cilvēku attiecībās

Mūžsens jautājums – vai katram cilvēkam, katrām attiecībām ir liktenis, vai cilvēks brīvs savā izvēlē mainīt likteni, vai arī cilvēks izvēlas to, ko nevar neizvēlēties, jo tas dziļi sakņojas viņa būtībā.

Before I Fall (2017)

Ko mēs darītu citādi, ja zinātu, ka aizejot uz skolu vai darbu savus tuvos cilvēkus redzam pēdējo reizi? Vai mēs mainītu savu izturēšanos, ja zinātu, ka pat kāda cilvēka ignorēšana var ietekmēt viņa likteni? Kā mēs dzīvotu šodienu, ja zinātu, ka tā ir pēdējā mūsu diena?

Sižets ar laika cilpu atgādina slaveno 1993.gada filmu “Murkšķa diena” (ASV), kur ziņu reportieris Fils atkal un atkal pārdzīvoja paša visnīstamāko dienu – 2.februāri, kad viņam kādā mazpilsētā jāpiedalās bezjēdzīgā tradīcijā katru gadu modināt murkšķi no ziemas miega. Atskan modinātājs un 2.februāris sākas no jauna, atkal un atkal, kamēr galvenais varonis pārskata savas vērtības un maina attieksmi pret apkārtējiem cilvēkiem.

Filmā “Pirms es krītu” jauniete pārdzīvo 12.februāri vairākas reizes, mēģina mainīt lēmumus un ietekmēt notikumus, bet nekas nelīdz. Izeja no laika cilpas ir tā pati – saprast un pieņemt citus cilvēkus, novērtēt attiecības un kā vismazākā saskarsme ietekmē katra cilvēka tālāko likteni. Beidzot viņa nodzīvo savu ideālo dienu, kas nav domāta sev, bet cilvēkiem, kuri viņai ir apkārt. Pat nejauši sastaptiem cilvēkiem. Fatālisti teiktu, ka nejaušību nepastāv.

Fināls nav tik rožains kā “Murkšķa dienā”. Tu vari mainīt tikai sevi, ne citus. Tu vari glābt citus, bet ne sevi. Ja krīti, ne vienmēr būs kāds, kurš saķers un pasākums. Tur tā liktens skarbums.

The Ottoman Lieutenant (2017)

ASV un Turcijas kopražojuma filma par attiecībām Pirmā Pasaules kara laikā. Satiekas divu kultūru un divu karojošo pušu cilvēki – osmaņu armijas leitnants un amerikāņu medmāsa. Kas tur var būt kopīgs? Prāts un noteikumi diktē savu, mazākas pretestības scenāriju un tādu dzīvi, kurai, iespējams, būtu pozitīvs iznākums – saticīga ģimene, kopīgs abu mīlēts darbs un kopīgi ideāli, profesionāli izaicinājumi , bērni, mājas.

Medmāsa Lilī ieklausās savā būtībā un paļaujas pilnībā liktenim, kas ierauj kaislīgās attiecībās ar turku leitnantu. Taču likteni tāpēc jau sauc par likteni, ka tam happy end nav paredzēts.

The Secret Scripture (2016)

Filmas sižets būvēts uz Rozas, kura vairāk nekā piecdesmit gadus atrodas psihiatriskajā slimnīcā, atmiņām un pierakstiem neierastā dienasgrāmatā – pieraksti un zīmējumi uz Bībeles lapā. Stāsts, kas aizsākas Otrā Pasaules kara laikā Īrijā. Attiecību trīsstūris starp īru katoļu mācītāju, britu protestantu kareivi un Rozu, kura ir gana simpātiska un ciema vīriešu uzmanību piesaistoša jauna sieviete.

Skatītājs var vērot kā liktens spēlējas, notikumi satuvina cilvēkus, un viņi šo satuvināšanos nosauc par mīlestību un pieķeras tai līdz savai pēdējai dzīves stundai. Savukārt greizsirdības aptumšotais prāts var nodarīt neaprakstāmas ciešanas pat cilvēkam, kuru iemīl un vēlas. Turklāt cieš abi – gan greizsirdības plosītais, gan iekāres objekts.

Cilvēka Ego nav izmērāms, tas var apmelot, nodot, nokaut, noniecināt, galvenais saglabāt savu lielumu un sabiedrībā pieņemto morālo stāju. Vai tā ir cilvēka izvēle, vai sabiedrības spiediens? Varbūt sabiedrības normas un reliģiskie priekšraksti ir tikai aizbildinājums savam gļēvumam?

The Light Between Oceans (2016)

Darbība norisinās R Austrālijas krastā, kur kāds vīrietis atgriezies no kara piesakās darbam par bākas uzraugu uz salas. Tas ir kā mēģinājums bēgt to zaudējumiem, ko piedzīvojis līdz šim. Izolējoties un nepielaižot sev nevienu pārāk tuvu klāt, iespējams, var pasargāt sevi un no kārtējām dvēseles sāpēm. Bet liktenim ir kas cits padomā.

Viņam lemts sastapt jauku sievieti, apprecēties ar to, taču Dievs nav pret viņiem labvēlīgs bērnu ziņā. Jaundzimtie mirst. Te nejauši pie salas krasa viļņi atdzen laivu ar mirušu vīrieti un raudošu zīdaini tajā. Pāris pieņem to kā savu bērnu. Rit laimīgas ģimeniskas idilles gadi, taču bākas uzraugu moka sirdsapziņa. Mokas palielinās, kad viņš nejauši uzzina, ka svešā zīdaiņa māte joprojām meklē savu bērnu un viņas ilgas ir neizturamas.

Bākas uzraugs atklāj patiesību. Viņus apsūdz un nogādā ieslodzījumā. Liels pārbaudījums attiecībām, savstarpēji aizvainojumi, sirdēsti, šķirta ģimene. Neviļus rodas jautājums – vai katra patiesība ir laba? Vai visiem noslēpumiem jābūt atklātiem? Kas ir sirdsapziņa – vai tiešām labā un tīrā vēstnesis cilvēkos?

Dalies:
Novērtē: 4 (1)

komentāri



Ko lasa citi?